Zaklęcia
Accio
- Opis: sprawia, że dany przedmiot przylatuje do osoby
rzucającej zaklęcie. Może być używane na dwa sposoby: przez rzucanie
czaru i wypowiedzenie nazwy pożądanego przedmiotu przez rzucającego
zaklęcie, (np. "Accio okulary")
albo poprzez wskazanie różdżką na pożądany przedmiot podczas, lub natychmiast po wypowiedzeniu zaklęcia. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Carpe Retractum.
Aquamenti
- Opis: wytwarza strumień wody z różdżki. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Aqua Eructo.
Alohomora
- Opis: otwiera różne rzeczy, głównie zamki itp. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Sezam Materio, a odwrotnym Colloportus, jednak jest ono zwykle za słabe na pokonanie bariery Sezam Materio.
Anapneo
- Opis: Zaklęcie udrożniające drogi oddechowe.
Aperatium
- Opis: ujawnia niewidzialny tusz. Zaklęciem je osłabiającym jest Evanesco.
Ascendio
- Opis: Pociąga różdżkę w górę z ogromną siłą, prawdopodobnie także w inne strony.
Avis
- Opis: Z różdżki wylatuje stado ptaków.
Bąblogłowy
- Opis: Tworzy bańkę powietrza wokół głowy.
Bolate Acendelai
- Opis: Wysoko podrzuca małe obiekty, jednak bez większych szkód.
Cave Inimicum
- Opis: wyczarowuje barierę, która sygnalizuje pojawienie się w okolicy innych osób. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Hexia, Repello Mugoletum i Protego Totalum.
Chłoszczyść
- Opis: czyści oraz porządkuje.
Colloportus
- Opis: zamyka wszelkie rzeczy, głównie zamki itp.. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Sezam Materio i słabsze Alohomora.
Confundus
- Wymowa: "Confundo".
- Opis: zmienia działanie mugolskich i magicznych przedmiotów lub dezorientuje osoby. Innym zaklęciem dezorientującym jest Mimblewimble.
Confringo
- Opis: powoduje eksplozję danego obiektu.
Conjunctivitis
- Opis: oślepia ofiarę. Działa równie silnie na zwierzęta gruboskórne (smoki, trolle, olbrzymy), jak Drętwota na ludzi.
Zaklęcie Czterech Stron Świata
- Wymowa: "Wskaż mi".
- Opis: różdżka obraca się w kierunku północy.
Defodio
- Opis: zaklęcie które odłupuje np. kawałki ścian, chodnika
Deletrius
- Opis: usuwa widmo zaklęcia wywołane czarem Priori Incantatem, które służy do sprawdzania ostatniego czaru rzuconego daną różdżką.
Deprimo
- Opis: robi duże dziury w drewnie
Depulso
- Opis: odpycha przedmioty od siebie. Zaklęciem odwrotnym jest "accio"
Descendo
- Opis: Otwiera ukryte przejścia.
Diffindo
- Opis: Rozcina takie materiały jak paski itp.
Dissnedium
- Opis: Zaklęcie ujawniające.
Drętwota
- Opis: oszałamia i powoduje silną drętwotę ciała, a czasami nawet utratę przytomności.
Duro
- Opis: przemienia w kamień.
Densaugeo
- Opis: sprawia, że przednie zęby ofiary rosną z ogromną szybkością i stają się nienaturalnie wielkie.
E
Engorgio
- Opis: powiększa małe obiekty. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Reducio.
Episkey
- Opis: niweluje uszkodzenia ciała.
Erecto
- Opis: Zaklęcie prostujące, stawiające.
Evanesco
- Opis: powoduje znikanie małych przedmiotów lub osłabia działanie zaklęcia Aperacjum. Zaklęciem o działaniu zmniejszającym jest też Reducio.
Zaklęcie Patronusa
- Wymowa: "Ekspekto patronum".
- Opis: Zaklęcie obronne, używane do wyczarowania Patronusa
– tarczy, która jest zmaterializowaną postacią pozytywnej energii, o
kształcie charakterystycznym dla każdego czarodzieja; stosowany m.in. do
obrony przed dementorami i śmierciotulami.Wyczarowany patronus może także służyć jako "kurier", gdy chcemy przekazać komuś ważną wiadomość.
Expelliarmus
- Opis: rozbraja (odrzuca) przeciwnika lub jego różdżkę. Zaklęciu towarzyszy szkarłatny błysk oraz świst.
Expulso
- Opis: powoduje odpychanie o działaniu odśrodkowym (gdy trafi
pomiędzy grupę osób, wszystkie zostają odrzucone) bazujące na zasadzie
działania bomby miotającej, z tym że nie powoduje większych obrażeń.
F
Feraverto
- Opis: zamienia zwierzę w puchar na wodę
Ferula
- Opis: opatruje uszkodzenia ciała (bandażujące złamania, itp.).
Finite
- Opis: kończy działanie niektórych zaklęć (np.Tarantallegra i Petrificus Totalus). Inną formą tego zaklęcia jest Finite Incantatem (powoduje znikanie lub rozpryskiwanie się metalowych rzeczy, lub uzdrawia poszkodowanego po działaniu zaklęcia Tarantallegra).
Flagrate
- Opis: oznacza różne obiekty ognistym, czerwonym krzyżem.
Flagrante
- Opis: zaklina przedmiot tak, że dotknięty przez kogokolwiek rozgrzewa się do wysokich temperatur.
Furnunculus
- Wymowa: "Fernukulus".
- Opis: powoduje pojawienie się na twarzy białych krost i piekących bąbli.
Geminio
- Opis: powiela małe obiekty (tworzy duplikat obiektu, na który zostało rzucone).
Glisseo
- Opis: wygładza nawet duże bardzo pokrzywione obiekty (np. powierzchnie schodów).
H
Harmonia Nectere Passus
- Opis: Umożliwia działanie Szafki Zniknięć.
- Opis: ujawnia ludzką obecność w docelowym obszarze.
Immobilus
- Opis: unieruchamia ofiarę spowalniając ją
Impedimenta
- Opis: na pewien czas spowalnia ofiarę. Zaklęcie o podobnym działaniu to Immobilus
Impervius
- Opis: nadaje celowi właściwości odpychające (nie można tego dotknąć).
Incarcerous
- Opis powoduje pojawienie się pęt krępujących ofiarę.
Incendio
- Opis: podpala .Zaklęciem o działaniu podpalającym jest również Lacarnum Inflamare.
Innaminitus Conjurus
- Opis: wyczarowuje przedmioty
J
Jęzlep
- Opis: powoduje przyklejenie się języka do podniebienia, co uniemożliwia mówienie, itp.
K
Zaklęcie Kameleona
- Wymowa: Kameleus
- Opis: kamufluje (upodabnia do otoczenia) przedmiot lub żywą istotę.
L
Lacarnum Inflamare
- Opis: umożliwia wystrzelenie z różdżki ognia w postaci małych kul.
Legilimens
- Opis: umożliwia legilimencję, czyli "czytanie w myślach".
Levicorpus
- Opis: sprawia, że niewidzialna siła unosi przeciwnika za
kostkę u nogi trzymając go głową w dół , lub daleko
odrzuca przeciwnika . Przeciwzaklęciem jest Liberacorpus, a innym zaklęciem lewitującym jest Wingardium Leviosa.
Liberacorpus
- Opis: jest zaklęciem przeciwdziałającym Levicorpus (uwalnia uniesioną ofiarę).
Locomotor
- Opis: służy do przenoszenia różnych obiektów (nazwę obiektu wymawia się po formule Locomotor). Modyfikacją tego zaklęcia jest Locomotor Mortis (z łaciny mortis – śmierć, stanowi przeciwurok zaklęcia pierwotnego: uniemożliwia ruch, czyli chodzenie.Zaklęciem o podobnym działaniu jest Immobilus. Przeciwzaklęciem jest Mobiliarbus.
Lumos
- Opis: powoduje wydobywanie się światła z końca różdżki. Modyfikacjami tego zaklęcia są Lumos Maxima (wzmocnienie zaklęcia pierwotnego) i Lumos Solem (z łaciny sol – Słońce rozumiane jako światło, działa tak, że światło wyzwalane z różdżki po użyciu tego zaklęcia ma naturę promieni słonecznych. Zaklęciem odwołującym wszystkie modyfikacje jak i zaklęcie właściwe jest Nox.
Mobiliarbus
- Opis: służy do poruszania przedmiotów. Zaklęciem o podobnym działaniu jest Locomotor.
Mobilicorpus
- Opis: przemieszcza osoby (sprawia że lewitują).
Morsmordre
- Opis: wyczarowuje na niebie Mroczny Znak – świetlistą, zieloną czaszkę, z ust której wychodzi wijący się wąż, a cały symbol jest znakiem Lorda Voldemorta i jego popleczników, głównie Śmierciożerców.
Muffliato
- Opis: sprawia, że osoba na którą zostało rzucone słyszy
nieokreślone brzęczenie, przez co nie może podsłuchać rozmowy
rzucającego (jedno z zaklęć wymyślonych przez Księcia Półkrwi). Zaklęciami o podobnym działaniu są Quietus i Silencio.
Nox
- Opis: odwołuje niektóre zaklęcia np. Lumos — gasi światło na końcu różdżki.
Nox Maxima
- Opis: powoduje całkowitą ciemność
Zaklęcie Nienanoszalności
- Wymowa: zaklęcie całkowicie niewerbalne.
- Opis: powoduje, że nie można nanieść danego obszaru na mapę.
O
Obscuro
- Opis: sprawia, że na oczach przeciwnika pojawia się czarna opaska, przez którą nic nie widać i nie można jej zdjąć.
Zaklęcie Zapomnienia
Wymowa: Obliviate
- Opis: używane do usuwania wspomnień i modyfikacji pamięci.
Orchideus
- Opis: powoduje, że z końca różdżki wystrzela bukiet kwiatów, który może ranić magiczne zwierzęta
Oppugno
- Wymowa: Opunio
- Opis: Zmusza wyczarowane ptaki do ataku na inną osobę.
P
Zaklęcie Pełnego Porażenia Ciała
- Wymowa: Petrificus Totalus.
- Opis: powoduje, że całe ciało przeciwnika sztywnieje
Peskipiksi Pesternomi
- Opis: być może (gdyż nie zadziałało, ponieważ to błędna wymowa) poskramia chochliki lub inne magiczne zwierzęta.
Piertotum Locomotor
- Opis: ożywia rzeźby i posągi
Portus
- Opis: zamienia dany obiekt w świstoklik.
Priori Incantatem
- Opis: wywołuje retrospekcję zaklęć danej różdżki, do rzucenia których posłużyła.
Zaklęcie Tarczy
- Wymowa: "Protego"
- Opis: na krótko tworzy magiczną barierę (tarczę), która chroni rzucającego czar zarówno przed zaklęciami jak i przed innymi przedmiotami. Działa na zwykłe uroki, ale nie na Zaklęcia Niewybaczalne. Modyfikacjami tego zaklęcia są Protego Totalum oraz Protego Horriblisus.
Protego Horribilis
- Opis: Prawdopodobnie najsilniejsze zaklęcie ochronne.
Protego Totalum
- Opis: sprawia, że dany obszar jest trudny do wykrycia. Inne zaklęcia chroniące to Cave Inimicum, Salvio Hexia i Repello Mugoletum.
Zaklęcie Proteusza
- Wymowa: Brak (zaklęcie niewerbalne).
- Opis: powoduje zależne zmiany; przedmioty, na które zostanie
rzucone są od siebie zależne, zmiany zachodzące w jednym powodują te
same zmiany w pozostałych. Znajomość poprawnego użycie jest wymagana na
poziomie owutemów.
Q
Quietus
- Opis: osłabia siłę głosu. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus, a podobne zaklęcia to Silencio i Muffilato.
R
Reducio
- Opis: redukuje (zmniejsza) rozmiary obiektów, parzy innych.
Reducto
- Opis: niszczy nawet duże obiekty mieląc je na proch.
Rennervate
- Opis: Uzdrawia i regeneruje. Wybudza z czaru drętwota
Relashio
- Opis: Jest to zaklęcie uwalniające(niszczy nawet bardzo twarde obiekty wystrzeliwując strumień ognia)
Reparo
- Opis: naprawia zepsute lub zniszczone przedmioty. Modyfikacją jest Oculus Reparo (naprawia okulary)
Repello Mugoletum
- Opis: sprawia, że mugole nie widzą danego obiektu. Inne zaklęcia chroniące to Salvio Hexia, Cave Inimicum i Protego Totalum.
Rictusempra (Zniewalająca Łaskotka)
- Opis: jedno z zaklęć najczęściej używanych na przeciwniku w
trakcie walki. Promień uderza ze średnią siłą i zwykle odpycha
przeciwnika. Z teoretycznego punktu widzenia zaklęcie to rozśmiesza,
niewidzialna siła łaskocze przeciwnika (gdy rzuci się je na siebie,
wprawia się w dobry nastrój).
Riddiculus
- Opis: zamienia bogina w to coś zabawnego, o czym pomyśli rzucający czar.
- .
Salvio Hexia
- Opis: ochrania miejsce, w którym ktoś przebywa. Inne zaklęcia chroniące to Repello Mugolteum, Cave Inimicum i Protego Totalum.
Sectumsempra
- Opis: powoduje rozległe i głębokie rany na ciele, jest zaklęciem czarnomagicznym.
Serpensortia
- Opis: wyczarowuje węża, który atakuje przeciwnika.
Silencio
- Opis: w przeciwieństwie do podobnych zaklęć – Quietus czy Muffilato – wycisza całkowicie. Zaklęciem o odwrotnym działaniu jest Sonorus.
Sonorus
- Opis: zwiększa siłę głosu. Zaklęciami o odwrotnym działaniu są Quietus, Muffilato i Silencio.
Szatańska Pożoga
- Wymowa: satius
- Opis: rozpala ogromny, trudny do powstrzymania, potężny,
dziki ogień, który formuje się w różne bestie i trawi niemal wszystko na
swojej drodze, będąc nawet zdolnym do niszczenia horkruksów. Rozwinięcie (satius maxima)powoduje wielki deszcz ognistych kul
T
Tarantallegra
- Opis: Służy do zmuszania przeciwnika do niekontrolowanych pląsów nóg. Czar Talantallegra cofa zaklęcie Finite.
Tergeo
- Opis: usuwa różne substancje np. kurz, krew. Podobne zaklęcie to Chłoszczyść.
U
Upiorogacek
- Opis: straszy i wywołuje lęk.
W
Waddiwasi
- Opis: odblokowuje zatkane otwory. Podobne zaklęcie to Sezam Materio.
Wingardium Leviosa
- Opis: unosi wskazany obiekt.
Zaklęcia Niewybaczalne
Avada Kedavra
- Opis: najgroźniejsze z Zaklęć Niewybaczalnych (ang. The Unforgivable Curses),
nieodwracalne, za jego sprawą uśmiercić można żywą istotę i nie ma na
nie przeciwzaklęcia. Zaklęciu towarzyszy zielony błysk i świst. Od
klątwy tej zginęła większość ofiar Voldemorta i śmierciożerców.
Jedyną osobą, której udało się je przeżyć, był Harry Potter. Użycie go
przeciw istocie ludzkiej karane było dożywotnim pobytem w Azkabanie. Do jego rzucenia trzeba mocy większej od mocy niepełnoletniego ucznia.
Cruciatus
- Wymowa: "Crucio"
- Opis: jedno z Zaklęć Niewybaczalnych. Cruciatus jest
zaklęciem służącym do zadawania bólu. Ofiara zaklęcia przeżywa
niewyobrażalne męki, jednak nie umierała – zaklęcie trwało tak długo, aż
czarodziej rzucający je zdjął klątwy. Ofiara zaklęcia myślała jedynie o
tym, by umrzeć i już więcej nie cierpieć. Zaklęciem tym torturowano
znanych aurorów Franka Longbottoma oraz jego żonę (rodziców Neville'a Longbottoma), co doprowadziło ich do utraty zmysłów.
Imperius
- Wymowa: "Imperio".
- Opis: Zaklęcie niewybaczalne służące do przejmowania kontroli
nad innym stworzeniem. Ofiara klątwy przestaje samodzielnie myśleć,
pozostając posłuszna rozkazom czarodzieja, który rzucał klątwę. W
czasach rządów Voldemorta zaklęcie to sprawiało wiele trudności Ministerstwu Magii i pojedynczym czarodziejom, ponieważ trudno było odróżnić, kto działał pod wpływem zaklęcia, a kto z własnej woli. Po upadku Voldemorta większość jego popleczników tłumaczyła się, iż działali właśnie pod wpływem klątwy Imperius.
Pozostałe:
Arania Exumei
- Opis: zadaje ból pająkom.
Acsendio
- Opis: pozwala wydostać się na powierzchnię wody, ale tylko
wtedy, gdy trzymamy różdżkę w dłoni. Bo to ona sama wylatuje na
powierzchnię.
Partis Temporus
- Opis: tworzy potężny ognisty tunel.
Aresto Momentum
- Opis: najprawdopodobniej spowalnia (lub całkowicie zatrzymuje) czas na kilka sekund w danym miejscu.
Bombarda
- Opis: całkowicie niszczy wszystkie rzeczy. Wzmocnioną wersją jest Bombarda Maxima.
Bracchium Emendo
- Opis: powoduje znikanie kości (być może prawdziwe działanie miało być inne).
Diminuendo
- Opis: zmniejsza i unieszkodliwia ofiarę.
Everte Stati
- Opis: wyrzuca w powietrze tego, w kogo było wycelowane.
Immobilus
- Opis: spowalnia ofiarę (kiedy rzucamy zaklęcie na obiekt będący w powietrzu, on nie spada).
Lacarnum Inflamarae
- Opis: powoduje, że z różdżki wystrzeliwuje mały płomień. Innym zaklęciem podpalającym jest Incendio.
Perriculum
- Opis: powoduje wystrzelenie z różdżki czerwonego snopu iskier, który rozdziela się jak fajerwerk (działa jako raca). Zaklęciem również wystrzeliwującym iskry (ale służącym do ataku) jest Relashio.
Sesam Materio
- Opis: usuwa blokady i zamknięcia. Działa podobnie do Wadiwashi i Alohomora, tyle że nie odblokowuje tylko całkowicie dematerializuje zamknięcie.
Vipera Evanesca
- Opis: sprawia, że żmija znika.
Volate Asenderay
- Opis: wysoko podrzuca małe obiekty, jednak bez większych szkód.
Flipendo
- Opis: Odpycha i przewraca przedmioty.
Inne:
- Vulnera sanentur – czar leczący głębokie i poważne urazy cielesne oraz drobne zranienia.
-
Mimblewimble – powoduje dezorientację przeciwnika, używane podczas pojedynków.
- Skurge – usuwa klejącą ektoplazmę (rodzaj śluzu, pozostawiany przez duchy).
- Spongify – zamienia dywaniki Spongifus w trampoliny, na których można sie bardzo wysoko odbijać.
- Alohomora - otwiera różne przedmioty
- Draconifors – przekształca posążki przedstawiające smoka w żywe, latające smoki, którymi można przez krótki czas kierować.
- Glacius – zamraża (przydatne w walce z ognistymi salamandrami – można je zamrozić).
- Lapifors – przekształca posążki przedstawiające królika w żywe króliki, którymi można przez krótki czas kierować.
- Snufflifors – zamienia latające książki w myszy.
- Carpe Retractum – wytwarza magiczną "linę", którą można
podciągnąc się do wybranego obiektu (bez wysiłku), a także pociągnąc za
inną linę lub przyciągnąc podobne przedmioty.
- Aqua Eructo – sprawia, że z różdżki tryska strumień wody, podobnie jak przy użyciu Aguamenti.
- Avifors – powoduje, że z różdżki wylatują ptaki, które atakują przeciwnika.
- Ebulbio – powoduje wystrzelenie z różdżki baniek, które atakują przeciwnika
- Ducklifors – przekształca przeciwnika w małą kaczkę, która później wybucha.
- Herbivicus – powoduje szybki wzrost roślin.
- Magicus Extremos - powoduje wzmocnienie uroków (ale nie czarów). Działa to przez kilkanaście sekund.
- Melofors – zamienia daną część ciała w dynię.
- Orbis – pęta przeciwnika świetlistymi promieniami.
- Lapifors – zamienia w króliki.
- Vermiculus - zamienia w robaki.
- Orchideus - powoduje wystrzelenie z różdżki kwiatów orchidei w stronę przeciwnika.
- Forcenti – wzmacnia zaklęcie Drętwota
- Carpe Retractum – rzuca magiczny, przypominający lasso, świetlny sznur na dane obiekty i przyciąga je do rzucającego zaklęcie lub odwrotnie.
- Depulso – odpycha przedmioty, podobnie jak Flippendo.
- Flipendo – służy do przewracania przedmiotów (np. kociołków),
odkrywania ukrytych obszarów, otwierania drzwi lub odpychania
przedmiotów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz